Årsmøte 2018

Kasserer: Åse Helland

Sekretær: Tor Steinar Fromreide

Medlem: Marit H. Kjølleberg og Rita Vevle

Varamedlemmer: Hillbjørg Tveit (har vært innkalt og deltatt på styremøtene), Jack Eitland og Ernst Hansen. Bente Mathiassen har vært innkalt og deltatt på styremøter som representant for Lista Trekkspillklubb.

Møter:

• Årsmøte ble holdt på Nortun mandag 6.02.2017 kl. 18.00 med 18 medlemmer til stede.
  • Styret har hatt 9 styremøter fra årsmøte 2017 til årsmøte 2018.

Medlemmer

• Medlemstall 2016: 65 medlemmer, derav 6 under 26 år.
  • Æresmedlemmer i laget er Ann-Marie Nordberg, Erling Skurtveit og Tor Steinar Fromreide, samt Ernst Hansen, Berit Hansen, Marit Kjølleberg og Halvard Johannessen. De siste 4 ble utnevnt på 125 års jubileumsfest 31. mars.

125 års jubileum

Laget har i år feiret sitt 125 års jubileum. Vi hadde jubileumshelg 30. mars – 2. april på Nortun og Norberg Fort.

Vi startet feiringen 30. mars med VAULs årsmøte på Nortun. Fredag 31. mars var det duket for festmiddag på Nortun og søndag 2. april hadde vi en samling på Norberg fort med VAULs samarbeidsdans på Nortun etterpå. Til festen fredag og søndag ble alle tidligere tillitsvalgte i laget, medlemmer og æresmedlemmer invitert per brev. Det er skrevet referat i lagsprotokollen.

Nortun SA.

• Nortun SA har et eget styre med representanter fra Nordbygda Vel og Lista UL som drifter Nortun. Tor Steinar Fromreide er leder. Berber Korf, Ernst Hansen, Hilde Stave og Ernst Mathiassen er styremedlemmer. Kasserer er Jorunn Syvertsen. Det er utført en del dugnad om våren der fotballbanen og tomta ble ryddet. Nytt tak på sørsiden ble ferdigstilt i september, samtidig at vinduene ble malt (141 dugnadstimer). Toalettene er oppgradert og lampene på veggen i lillesal og storsal er fornyet. Søknad om støtte fra Farsund kommune ble ikke innvilget støtte. Vest-Agder Ungdomslag «aksjon lokallag» har gitt kr 15 000 i 2017. Leieinntekter for 2017 var kr 36 874,58.  Lista ul og Lista trekkspillklubb har brukt Nortun 80 ganger.

Utklippsbok for LUL:Ernst & Berit Hansen

Utsendinger og representasjon:

• Storkurs i Lyngdal 3.-5. februar: Knivlaging: Iris Pronk, Jacob Pronk og Cor Pronk. Dans & kveding: Berber Korf. Samspillkurs: Halvard Johannessen og Torbjørn Mathiassen. Torader: Rolf Wammer-Pettersen, Rita Vevle, Isidor Schalck, John Christensen.

Gunvor Syvertsen, Hillbjørg Tveit og Tor Steinar Fromreide var påmeldt fra Vest-Agder Ungdomslag.

• Frivillig Norge, møte i kommunen m/konsert 15 mars: Rita Vevle
  • Årsmøte i VAUL, Nortun 30. mars: Berber Korf, Rita Vevle og Hilde Stave representerte LUL på årsmøte. Flere fra LUL var med som vertskap.
  • Landsmøte i Oslo 23 – april: Utsendinger: Bente Mathiassen og Hilde Stave.
  • 17 mai: Lista Ungdomslag deltok i folketoget i Vanse.
  • NU Sommerleir: Iris Pronk var med på NUs sommerleir for ungdommer. Hun benyttet seg av gratis plass vi fikk som jubileumsgave fra NU.
  • Nordbygda Vel: Berber Korf representerte LUL på Nordbygda Vels 50-årsjubileum. Det var flere fra laget.
  • VAUL: Gunvor Syvertsen og Hillbjørg Tveit er styremedlemmer, Tor Steinar Fromreide er kasserer. Harald Samuelsen er med i styret for Bondeheimfondet.
  • Farsund musikkråd: Halvard Johannessen representerer Lista trekkspillklubb og Lista ungdomslag.
  • Folkeakademiet: Tor Steinar Fromreide representerer LUL, han er leder.

Dugnad i 2017:

• Nortun 4 + 15 + 30 + 141 = 171 timer. Lappesalg 43 timer. Dans 30 timer. Sum dugnad:244 timer

Digitdata:  www.listaungdomslag.noog facebook.

Lagsaktivitet:

• Kven veit. Tema var «Frilynd». Det deltok tre grupper. Rekkefølge lokalt ble: A (39 pl), B (40 pl) C (48 pl). Ingen representerte LUL i fylkesfinalen.
  • Dans for unge flyktninger på Nortun 21. februar med ca 20 deltagere, Tor Steinar Fromreide og Hilde Stave var instruktør.
  • Ballslåing på Jærborrsletta på Penne på skjærtorsdag. God oppslutning. Ca 60 var tilstede. Mye moro i stiv kuling (motvind).
  • Swing og folkedans, vår, 10 onsdager på Nortun: Start 11. jan. Slutt 22. mars 37 deltakere er registrert, 11 har møtt regelmessig. Instruktører Åse Helland, Tor Steinar Fromreide
  • Toraderkurs for nybegynnere hadde fortsettelse av kurset som startet opp i november 2016. på Nortun med 7 deltakere som har møtt regelmessig. Instruktører Tor Steinar Fromreide, Anita Granmo og Sylvi Abrahamsen. Kurset avsluttet 13. mars.
  • Bunadskurs, Vest-Agder kvinnebunad hadde fortsettelse av kurset som startet i november 2016. Det var 10 deltakere med Hilde Stave og Kirsten Mathiassen som instruktører. Kurset avsluttet før påske med ferdig bunad
  • Samarbeidsdans på Nortun søndag 2. april. Toralf Skoland, Nils Sæland og Margrethe Wold spilte til turdans og runddans. Sangdans og servering av risgryte («left-over fra jubileumskvelden på fredag). Ca 30 tilstede fra flere ungdomslag
  • Lappesalg på Kapernatt 11 juli: salg ble kr 6578,14.
  • Swing og folkedans, høst, 12 onsdager på Nortun: Start: 6. sept til 29. nov. 44 deltakere er registrert, 8 har møtt regelmessig. Instruktører Åse Helland og Tor Steinar Fromreide. Kurset har vært annenhver onsdag på Nortun og annenhver onsdag på Heimtun i vårsesongen, men hver onsdag på Nortun i høstsesongen.
  • Onsdag 11. oktober tangokveld på Heimtun i samarbeid med UL Lyngdal. Instruktør var Svein Jepsen fra Kristiansand. 18 deltagere hvorav 10 fra LUL.
  • Konsert med allsang med Jan Engervik 22. sept på Nortun, Fint arrangement med 35 tilhørere.
  • Konsert med allsang med Veslemøy Solberg og Sven Ohrvik 26. oktober på Nortun. Tittel «Kjenn på Lykka». Stemningsfullt arrangement med 25 tilhørere.
  • For aktiviteter fra trekkspillklubben henvises det til egen årsmelding i Lista Trekkspillklubb..
  • Bunadskurs Vest-Agder kvinnebunad startet opp 18. desember med bestilling av material. Kurs er delt i 2 med 60 timers kurs for 7 deltagere som skal sy hel bunad, og et 30 timers kurs for 6 deltagere som skal sy en eller flere deler av bunaden. Kurset fortsetter til 17. mai.
  • Studieleder Rita Vevle har meldt inn 7 kurs i Studieforbundet kultur og tradisjon:
Kurs idKursnavnAntall timerAntall deltakereTilskudd
230875Kvinnebunad – Vest-Agder – vår 20176095 400
234493Torader, nybegynnerkurs – vår 2017117990
240265Lista trekkspillklubb42113 780
242160Swing & Folkedans811720
246141Kven veit gruppe a – vår 201784720
262379Swing og folkedans – høst 20172422 160
272486Lista trekkspillklub, samspel høst 173493 060
 Summering1875316 830

Tilskudd til kurs i laget, prosjektstøtte og støtte etter søknad:

• Driftsmidler fra Farsund kommune: kr. 5.000,-
  • Vest-Agder Ungdomslag: kr. 15 000,- til taket, overført direkte til Nortun SA.
  • Studiemidler.  Kr 16 830,-
  • Grasrotandelen: kr. 1.460,90.
  • Momskompensasjon: kr. 26.277 (Lista ungdomslag kr 12.761,- Lista trekkspillklubb 5.958,-, Nortun 7.558,-)
  • Pengegave fra Sparebanken Sør for 125 års jubileum: kr. 10.000,-
  • Pengegave fra Farsund kommune for 125 års jubileum: kr. 10.000,-
  • Jubileumsgave fra Noregs ungdomslag for 125 års jubileum: gratis plass for en person på sommarleir i Fana.

Lovendring:

Lovendring som ble vedtatt på fjorårets møte er godkjent av VAUL.

For styret i Lista Ungdomslag                                                                                                             Berber Korf, leder

Dette innlegget ble publisert i Årsmøter. Bokmerk permalenken.